Regulamin gabinetu
Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą.
I. Postanowienia
- ES-DENT JAROSŁAW NOWAK jest podmiotem leczniczym, działającym na podstawie:
- Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654) i
przepisów wydanych na jej podstawie;
- Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z
2009 r. Nr 52, poz. 417 z późn. zm.);
- Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2008 r.,
Nr 136, poz. 857 z późn. zm.);
- Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji
medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz.U. Nr 252, poz. 1697).
II. Podmiot leczniczy
- ES-DENT JAROAŁAW NOWAK jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy o działalności
leczniczej.
- Podmiot leczniczy ES-DENT JAROSŁAW NOWAK używa nazwy skróconej ES-DENT.
- Adres: ul. Fredry 10/6, 35-005 Rzeszów
III. Cele i zadania podmiotu leczniczego
- Celem gabinetu ES-DENT jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie działań stomatologicznych służących
przywróceniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów
odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
- Do zadań gabinetu ES-DENT w szczególności należą:
- Udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu stomatologii, w ramach kompetencji lekarza stomatologa, asystentki
stomatologicznej oraz higienistki stomatologicznej.
- Udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu stomatologii zachowawczej, endodoncji mikroskopowej, stomatologii
dziecięcej, protetyki stomatologicznej, periodontologii, chirurgii stomatologicznej, implantologii oraz
ortodoncji.
IV. Miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych
- Siedzibą i miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest Rzeszów, ul. Fredry 10/6.
V. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w jednostkach i komórkach organizacyjnych podmiotu
leczniczego
- Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, którzy posiadają odpowiednie
kwalifikacje do wykonywania świadczeń, potwierdzone dyplomami, certyfikatami i spełniających odpowiednie wymagania
zdrowotne.
- Rejestracja pacjentów dokonywana jest na podstawie zgłoszenia:
- osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej w miejscu udzielania świadczeń,
- telefonicznego pod numerem telefonu 602488635 lub 17 8522862.
- Proces udzielania świadczeń zdrowotnych rozpoczyna się w Rejestracji. W Rejestracji pacjent zobowiązany jest
okazać dowód tożsamości.
- W Rejestracji Pacjent zobowiązany jest wypełnić stosowne dokumenty dot. danych, wywiadu zdrowotnego, klauzuli
RODO.
- Zgoda na udzielenie świadczenia musi być złożona przez Pacjenta każdorazowo, przed rozpoczęciem zabiegu z
zakresu implantologii, endodoncji, protetyki, chirurgii, periodontologii, ortodoncji a także przed zabiegiem
wybielania zębów.
- Po zarejestrowaniu się do lekarza, Pacjent w umówionym dniu i o określonej godzinie zgłasza się do przyjęcia we
wskazanym gabinecie lekarskim, na pierwszą wizytę pacjent zgłasza się 15 minut wcześniej, w celu założenia
dokumentacji medycznej.
- Spóźnienie Pacjenta na umówioną wizytę powyżej 15 min może skutkować odmówieniem udzielenia świadczenia
stomatologicznego przez lekarza.
- W trakcie udzielenia świadczenia zdrowotnego (w gabinecie, podczas wizyty) Pacjent ma prawo do uzyskania
wszystkich niezbędnych wyjaśnień, dotyczących postawionej diagnozy, a także zaproponowanego leczenia.
- Na każdym etapie udzielania świadczenia zdrowotnego Pacjent ma prawo do złożenia skargi/zażalenia na zachowanie
lub czynności personelu. Skargi/zażalenia przyjmuje właściciel placówki.
- Skarga może być złożona ustnie lub pisemnie. Na każdą skargę złożoną pisemnie należy udzielić odpowiedzi w
terminie nie przekraczającym 10 dni roboczych.
VI. Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych gabinetu ES-DENT
- Do głównych zadań organizacyjnych wszystkich komórek organizacyjnych należy:
- realizacja zadań podmiotu i celu, dla którego zostały one utworzone, określonych w powszechnie obowiązujących
przepisach prawa oraz niniejszym Regulaminie,
- kompetentne i terminowe wywiązywanie się z przyjętych obowiązków,
- dbałość o należyty wizerunek gabinetu ES-DENT,
- zapewnienie sprawności funkcjonowania podmiotu,
- przestrzeganie tajemnicy służbowej, kodeksów etyki zawodowej, karty Praw Pacjenta.
- Do podstawowych zadań wszystkich komórek organizacyjnych gabinetu ES-DENT należy:
- badanie i porada lekarska,
- działania diagnostyczne,
- udzielenie pierwszej pomocy doraźnej,
- profilaktyka stomatologiczna,
- świadczenia z zakresu stomatologii zachowawczej,
- świadczenia z zakresu protetyki stomatologicznej,
- świadczenia z zakresu chirurgii stomatologicznej,
- świadczenia z zakresu stomatologii dziecięcej,
- świadczenia z zakresu periodontologii,
- świadczenia z zakresu ortodoncji,
- świadczenia z zakresu implantologii,
- prowadzenie dokumentacji medycznej.
- Szczegółowy zakres zadań, praw i obowiązków pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego
regulują odrębne, wewnątrzzakładowe przepisy o treści ustalonej przez właściciela gabinetu ES-DENT.
- ES-DENT powierza wyznaczonemu lekarzowi obowiązek nadzoru w zakresie prawidłowości i jakości udzielanych
świadczeń zdrowotnych, koordynacji pracy personelu medycznego zatrudnionego oraz nadzoru nad prawidłowością
prowadzenia dokumentacji medycznej i przetwarzania danych w niej zawartych.
VII. Postępowanie z dokumentacją medyczną
- Gabinet ES-DENT prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określony w niniejszym
Regulaminie, a także w ustawie z dnia o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i Rozporządzeniu Ministra
Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej
przetwarzania.
- Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej.
- Dokumentację, o której mowa w ust. 1 udostępnia się w szczególności na wniosek:
- Pacjenta, bądź osoby upoważnionej przez Pacjenta,
- Podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości
świadczeń zdrowotnych;
- Ministra do spraw zdrowia, sądu, prokuratura, lekarza sądowego i rzecznika odpowiedzialności zawodowej, w
związku z prowadzonym postępowaniem.
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
- tylko i wyłącznie w siedzibie ES-DENT
- poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii,
- nie ma możliwości przesyłania zdjęć RTG oraz tomografii poprzez internetową skrzynkę pocztową
VIII. Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat
- Gabinet ES-DENT nie ma podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, a co za tym idzie wszelkie świadczenia
są odpłatne. Cennik świadczonych usług jest ogólnodostępny w siedzibie ES-DENT, oraz na stronie internetowej.
IX. Sposób kierowania jednostką i komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
- Gabinetem Stomatologicznym ES-DENT kieruje właściciel placówki i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Właściciel samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące Gabinetu Stomatologicznego.
- Podczas nieobecności właściciela zastępuje go upoważniony przez niego pracownik
- Do obowiązków i uprawnień właściciela/managera należy:
- organizowanie i kierowanie pracą podległych pracowników,
- zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny
podległych pracowników,
- podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia, wynagrodzenia, premii, rozwiązywania umów
cywilno-prawnych.
- kontrolowanie przestrzegania przez pracowników i osoby udzielające świadczeń na podstawie umów innych niż
umowa o pracę,
- przyjmowanie skarg i zażaleń oraz prowadzenie korespondencji z nimi związanej,
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących bieżącą działalność gabinetu ES-DENT,
- nadzór nad jakością udzielania świadczeń medycznych,
- zatwierdzanie harmonogramów pracy osób udzielających świadczeń medycznych,
- działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników,
- nadzór nad utrzymaniem urządzeń, sprzętu, aparatury medycznej i zajmowanych pomieszczeń w należytym stanie
technicznym z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz zasad bezpieczeństwa i higieny
pracy,
- dbanie o udzielanie świadczeń medycznych wyłącznie przez personel o niezbędnych kwalifikacjach
zawodowych.
X. Obowiązki personelu pracującego w gabinecie ES-DENT
a) Personel administracyjny – recepcja:
- profesjonalna opieka nad pacjentami,
- kontrola dokonywania wpisów do kart przez lekarzy,
- rozliczanie Pacjentów za wykonane zabiegi stomatologiczne (monitorowanie i ewidencjonowanie niedopłat
pacjentów),
- rejestracja oraz dokonywanie wszystkich zmian terminu wizyt Pacjentów,
- przygotowywanie kart zarejestrowanych Pacjentów,
- przedstawianie Pacjentom obowiązującego cennika wykonywanych usług,
- archiwizacja dokumentacji medycznej,
- przekazywanie prac protetycznych do techników i nadzór nad terminowością ich wykonania,
- przestrzeganie tajemnicy informacji zgodnie z „Ustawą o ochronie danych osobowych” oraz wszelkich danych o
pacjentach objętych tajemnicą lekarską,
- noszenie stroju służbowego i identyfikatora,
- przestrzeganie przepisów i zasad BHP, ppoż oraz postanowień regulaminów i procedur .
b) Personel medyczny – lekarze stomatolodzy:
- wykonywanie zawodu lekarza dentysty zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi metodami i
środkami zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz należytą
starannością, a w szczególności zgodnie z „Ustawą o wykonywaniu zawodów lekarza i lekarza dentysty” z dnia 5
grudnia 1996 r, oraz Kodeksem Etyki Lekarskiej,
- prowadzenie rzetelnej dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wystawianie zwolnień lekarskich, recept oraz zaświadczeń dot. przeprowadzonego leczenia,
- przestrzeganie tajemnicy informacji zgodnie z „Ustawą o ochronie danych osobowych” oraz wszelkich danych o
pacjentach objętych tajemnicą lekarską,
- stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- diagnostyka radiologiczna – zdjęcia RTG, zdjęcia punktowe, pantomograf
- noszenie identyfikatora oraz stroju służbowego,
- przestrzeganie przepisów prawa, zasad BHP i PPOŻ oraz postanowień regulaminów i procedur gabinetu ES-DENT.
c) Asystentki stomatologiczne:
- praca na 4 ręce z lekarzem,
- utrzymywanie w porządku i sterylności gabinetów stomatologicznych,
- dbałość o sprawność sprzętu i sterylność narzędzi,
- zaopatrzenie gabinetu w materiały stomatologiczne,
- opisywanie prac protetycznych (terminowe przekazywanie ich do recepcji oraz kontrola ich wykonania przez
protetyka przed następną wizytą pacjenta),
- noszenie identyfikatora oraz stroju służbowego,
- przestrzeganie przepisów prawa, zasad BHP i PPOŻ oraz postanowień regulaminów i procedur gabinetu ES-DENT.
XI. Prawa i obowiązki Pacjenta
W czasie korzystania ze świadczeń medycznych w gabinecie ES-DENT Pacjent ma prawo do:
- poszanowania godności osobistej oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny,
- świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy
medycznej,
- uzyskania rzetelnej informacji o stanie zdrowia,
- wyrażenia zgody na udzielanie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu informacji o
proponowanych metodach diagnozy, leczenia i kosztach.
Do obowiązków pacjenta należy:
- przestrzeganie regulaminu porządkowego Gabinetu Stomatologicznego ES-DENT,
- przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie Placówki,
- przestrzeganie higieny osobistej,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz ppoż,
- przestrzeganie zaleceń lekarza,
- odwoływanie wizyt z należytym wyprzedzeniem (min 12 h przed planowaną wizytą),
- płatność po każdorazowo przeprowadzonej wizycie stomatologicznej.
Pacjent ma prawo do natychmiastowego uzyskania świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lubżycia.
Świadczenia na rzecz pacjentów są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacjei uprawnienia
określone w odrębnych przepisach. Świadczenia zdrowotne udzielane są Pacjentowi z należytąstarannością, w warunkach
odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.Osoby udzielające Pacjentowi świadczeń
zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymiprzez właściwe samorządy zawodów medycznych. Pacjent nie
ma prawa do nagrywania wizerunku oraz głosupracowników pracujących w Gabinecie ES-DENT za pośrednictwem nośników,
telefonów komórkowych,dyktafonów, tabletów i innych urządzeń komunikacyjnych. Podczas leczenia w gabinecie
stomatologicznymmoże przebywać poza Pacjentem lekarz stomatolog oraz asystentka stomatologiczna. W
niektórychprzypadkach/sytuacjach może znajdować się osoba trzecia w postaci asystentki
stomatologicznej,praktykantki, rejestratorki. Na wyraźną prośbę Pacjenta w gabinecie może przebywać osoba
towarzysząca.Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w
GabinecieES-DENT ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do właściciela. Pacjent ma prawo do
uzyskaniadostępu do dokumentacji medycznej. Za udostępnienie dokumentacji medycznej pacjentowi po raz pierwszynie
pobiera się żadnej opłaty. W przypadku, gdy Pacjent nie może przyjść na umówioną wizytę, należy ją wcześniej odwołać
lub przełożyć na inny termin, by ewentualnie mógł skorzystać z tego terminu inny Pacjent.
Zadatek na leczenie stomatologiczne:
- Zadatek na leczenie stomatologiczne jest pobierany, gdy czas wizyty przekracza 1h.
- Kwota zadatku na wizyty zaplanowane na 1h i dłuższe wynosi 100zł za każdą zaplanowaną godzinę.
- Zadatek będzie rozliczany podczas wizyty, na której dane leczenie zostanie zakończone. W przypadku nie
zgłoszenia się na zadatkowaną wizytę i nie powiadomienia wcześniejszego o tym gabinetu ES-DENT, zadatek
przepada.
- Zadatek nie przepada, gdy wizyta zostanie przełożona minimum 24h przed jej rozpoczęciem.
- Pobieranie zadatku ma umożliwić jak najkrótsze oczekiwanie na terminy wizyt do naszych lekarzy. Terminy wizyt
powinny być odwoływane do 24h godzin przed planowaną wizytą w formie SMS, telefonicznie lub osobiście w siedzibie
ES-DENT.
XII. Gwarancje
Pozycje podlegające gwarancji:
- WYPEŁNIENIA ŚWIATŁOUTWARDZALNE Gwarancja STANDARD 2 lata w przypadku braków w uzębieniu indywidualnie w
przypadku bruksizmu gwarancji nie udzielamy
- WKŁADY KORONOWO-KORZENIOWE Gwarancja STANDARD 2 lata w przypadku braków w uzębieniu gwarancji nie udzielamy w
przypadku bruksizmu indywidualnie
- UZUPEŁNIENIA PORCELANOWE Gwarancja STANDARD 2 lata w przypadku braków w uzębieniu gwarancji nie udzielamy jeśli
pacjent uzupełni wszystkie braki zębowe w ciągu 6 miesięcy 2 lata w przypadku bruksizmu indywidualnie
- PROTEZY RUCHOME Gwarancja STANDARD 2 lata w przypadku nieuzupełnionych braków w uzębieniu gwarancji nie
udzielamy po uzupełnieniu wszystkich braków zębowych 2 lata
- IMPLANTY 5 lat w przypadku braków w uzębieniu gwarancji nie udzielamy w przypadku bruksizmu gwarancji nie
udzielamy
GWARANCJA NIE OBEJMUJE prac tymczasowych (korony tymczasowe, protezy natychmiastowe) oraz wykonanych na życzenie
pacjenta. W takich przypadkach informujemy pacjentów o ograniczonej gwarancji lub jej braku.
GWARANCJI NIE PODLEGAJĄ USZKODZENIA POWSTAŁE W WYNIKU:
- niedostatecznej higieny jamy ustnej i nieprzestrzegania zalecanych wizyt kontrolnych;
- nieprzestrzegania zaleceń lekarza co do postępowania z uzupełnieniami protetycznymi;
- nieszczęśliwych wypadków oraz urazów mechanicznych, a także złamań koron zębowych pomiędzy wizytami;
- naturalnego zaniku kości i zmian w przyzębiu;
- chorób, który niekorzystnie wpływają na układ żujący (np. cukrzyca, osteoporoza, padaczka, stany po chemio- i
radioterapii);
- korekt wykonanych poza gabinetem ES-DENT;
- braku możliwości wykonanie usługi zgodnie z prawidłowymi procedurami (np. braku współpracy z lekarzem podczas
zabiegu);
- zębów będących w trakcie leczenia.
W przypadku zaistnienia wady pracy protetycznej lub dolegliwości, będącej wynikiem leczenia stomatologicznego,
Pacjent zobowiązany jest do zgłoszenia się do lekarza prowadzącego w terminie do 5 dni roboczych od wystąpienia
problemu.
Warunkiem udzielenia gwarancji są wizyty kontrolne co najmniej raz na 6 miesięcy oraz regularne profesjonalne
oczyszczanie zębów z kamienia i osadu (w przypadku prac protetycznych higienizacja raz na pół roku).
W przypadku odstąpienia od planu leczenia, pacjent traci gwarancję.
XIII. Postanowienia końcowe
- Regulamin organizacyjny ustala właściciel.
- W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy.
- Podanie regulaminu do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnienie go na wniosek pacjenta w
Rejestracji.
- Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w gabinecie ES-DENT.